آشنایی با انواع چاپ و ویژگی هر یک

صنعت چاپ یکی از صنعت های قدیمی است که آن را گوتنبرگ با قالب های چاپی چوبی اختراع کرد. با سرعت پیشرفت تکنولوژی و تجهیزاتی که در این صنعت استفاده می شود، آشنایی با انواع چاپ و روش های مختلف امکان پذیر شده است.

به طور کلی، انتقال طرح ها و نسخ مختلف از کامپیوتر و وسایل ارتباط جمعی، به سطوح مختلف نظیر کاغذ، کتاب و کاور برخی از وسایل، چاپ نامیده می شود. چاپ به صورت های مختلف و رنگ های متفاوت انجام می شود. با شناخت انواع تجهیزاتی که در این صنعت به کار می رود، و روش های مختلف کار می توان به آشنایی با انواع چاپ رسید.

آشنایی با انواع چاپ تامپو

در مواردی که سطوحی که باید چاپ بخورد، صاف و مسطح نبوده و خمیدگی داشته باشد. گرد یا مدور باشد، از چاپ تامپو در انتقال نوشته یا تصویر بر روی آن استفاده می کنند. همچنین در صورت داشتن یک سطح، مقعر مانند کاسه یا درون ساعت های گود می توانید از چاپ تامپو برای انتقال تبلیغات خود به آن بهره بگیرید.

از این نوع از چاپ در تعداد کم، یا به اصطلاح تیراژ پایین استفاده می شود. تجهیزات آن هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک کار می کند.

برای آشنایی با چاپ تامپو، لازم به ذکر است، برای انداخت چاپ بر روی لیوان، خودکار، بسته بندی های محصولات بهداشتی و انواع قطعات مختلف صنعتی و غیر صنعتی درون ظرف یا قطعه محدب را پر کرده و پد تامپو را روی آن فشار می دهند. علت این امر جلوگیری از تغییر شکل لوازم می باشد.

آشنایی با انواع چاپ فلکسو

بسته به وسعت صفحه ای که قرار است با چاپ فلکسو ، تصویر اندازی شود، غلتک های چاپ تغییر می کند. چاپ فلکسو، روش چاپی است که در آن، تصویری که می خواهند آن را چاپ بزنند، به صورت نگاتیو درآمده، آن را به کمک تکنولوژی لیزر، روی لوح های مخصوص به صورت برجسته حک کرده، آن را بر غلتک های چاپ، سوار می کنند.

برای رنگ آمیزی تصویر، جوهرهای خشک سریع شونده، را با گرما تزریق کرده و رنگ آن را با حرارت تنظیم می کنند و بر روی سطوح، چاپ می اندازند.

روش کار به گونه است که غلتک های دوار، با سرعت بالا چرخیده و کارتن ها، فویلها، سلفون و جنس های پلاستیکی ورقه ای، از زیر آنها، گذشته و به سرعت تصویر بر روی آنها چاپ می افتد.

آشنایی با انواع چاپ داغی

چاپ داغی نام دیگری به نام چاپ طلاکوب نیز دارد، روش انجام این نوع از چاپ، روش لترپرس می باشد. از جمله مواردی که با این روش چاپ زده می شود، سررسیدها، تقویم ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، کارتهای عروسی، بنرهای تبلیغاتی و کارت های ویزیت می باشد.

در این روش از رنگ های مختلف درخشان، مانند رنگ های طلایی، نقره ای، طیف های مختلف رنگی استفاده می شد. این روش هزینه چاپ زیادی دارد، برای موارد خاص که نیاز به ایجاد فرورفتگی یا برجستگی بر روی سطوح میباشد از این نوع چاپ استفاده می شود.

این چاپ به دو روش دستی و ماشینی انجام می گیرد. بسته به تیراژ و جنس ی که به چاپ احتیاج دارد از این دو روش استفاده می شود. با اهرم فشار کار چاپ داغی بر روی سطوح انجام می شود.

آشنایی با انواع چاپ افست

از رایج ترین روش در صنعت چاپ، چاپ افست می باشد. نمونه این کار را می توانید در چاپ روزمره روزنامه ها بر روی کاغذهای رولی بزرگ مشاهده کنید. هر چیزی نظیر، بروشور، نقشه، تصاویر رنگی، کارت های ویزیت که در تیراژ بالا و با کیفیت عالی قرار است روی کاغذ چاپ شود، با شیوه افست، مورد چاپ قرار می گیرد.

روش کار چاپ افست، به زبان ساده، به این صورت است که ، یک تا پنج رول در این دستگاه قرار دارد که دارای رنگ های مختلف است، با عبور کاغذ از این رولها، رنگ های مختلف بر روی صفحه جانمایی می گردد.

آشنایی با انواع چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال بسیار پیشرفته با رایانه و پرینتر با گستره رنگ فراوان صورت میگیرد. روش های متفاوت، پرتویی، الکتروفتوگرافی، لیزری و از طریق تصعید رنگ انجام می گیرد. در مرحله پرتویی با تابش اشعه چاپ با حالت ظهور تصویر انجام می شود.

در روش لیزری، از طریق فرایند شیمیایی، چاپ روی بستری حساس نسبت به حرارت انجام می شود.

در روش تصعید ابتدا رنگها روی سطحی از جنس سلفون قرار گرفته، سپس بر روی کاغذ انتقال می یابد.

 

برای مشاهده لیست قیمت انواع چاپ اینجا کلیک کنید