انواع-سر‌رسید-و-سالنامه-[راهنمای-خرید]

انواع سر‌رسید و سالنامه [راهنمای خرید]

در این مقاله قصد داریم انواع سررسید و سالنامه [راهنمای خرید] را برای شما معرفی کنیم. برای سفارش سر‌رسید و سالنامه لازم است به موارد بسیار زیادی توجه شود، از زمان و تعداد سفارش گرفته تا جنس کاغذ و جلد و نحوه صحافی و اندازه و ابعاد دفتر.

همچنین لازم است با انواع نوشتن تقویم ها نیز آشنا باشید تا بدانید تقویم روز شمار برای سالنامه تان مناسب تر است یا هفته شمار و یا ماه شمار. نحوه اختصاصی کردن سررسید در این مقاله برای توضیحاتی نیز آماده کرده ایم.

 

 

سر رسید یا سالنامه چیست؟

سر‌رسید یا سالنامه نوعی دفتر است که اطلاعات تقویمی یک سال، از جمله مناسبت های ملی و مذهبی و جهانی را درون خود دارد و شما این امکان را دارید تا یادداشت های روزانه خودتان را به تفکیک هر روز، داخل آن بنویسید. سالنامه یا سررسید در ست مدیریتی نیز جایگاه ویژه ای دارد.

اینگونه دفاتر هم توسط کتاب‌فروشی ها به فروش می رسند که معمولا ساده هستند و فقط مناسبت های ملی و مذهبی و جهانی درونشان قید شده و هم شرکت ها و سازمان ها به عنوان سالنامه خود، به کارکنان و مهمانان و مشتریان‌شان هدیه می دهند که در این صورت بسیاری از مناسبت های مهم برای آن شرکت خاص نیز درون سر‌رسید قید شده است.

 حتی ممکن است اشعاری از شاعران بزرگ یا جملات تاثیر گذار فیلسوفان و عالمان را داخل اینگونه سر‌رسید ها ببینید.

رسید یا سالنامه چیست؟
سر رسید یا سالنامه چیست؟

 

زمان سفارش سررسید و سالنامه چه موقع می باشد؟

همه ساله در آستانه فرا‌رسیدن سال جدید شرکت ها و موسسات در تکاپوی سفارش سر‌رسید هستند و چاپ به موقع سالنامه برایشان اهمیت دارد اما متاسفانه بسیاری از سر‌رسید ها به دلیل سفارش دیر هنگام، دیر‌تر از موعد به دستشان می رسد.

برای پیشگیری از چنین بدقولی هایی که ناشی از تراکم زیاد سفارشات است، خوب است بدانید اگر در اواخر آبان ماه یا اوایل آذر اقدام به سفارش سالنامه کنید، هم سر‌رسید ها به موقع به شما تحویل می گردد و هم می توانید با قیمت تمام شده مناسب تری محصولتان را سفارش دهید. این حرکت برای شما صرفه اقتصادی نیز دارد.

 

سایز انواع سررسید و سالنامه

سایز و اندازه سر‌رسید ها با توجه به سلیقه مصرف کننده تعیین می شود اما معمولا به دلیل کاهش ضایعات، سایز های استانداردی برای سالنامه در نظر می گیرند. پر مصرف ترین سایز سر‌رسید ها، اندازه 25 در 5/17 سانتی متر است.

در اندازه های 21 در 5/14 یا 5/22 در 5/11 همچنین20‌ در 11 و 5/14 در 10 سانتی متر هم موجود می باشد.

تمامی این اندازه ها به صورت تقریبی اعلام می شوند و بسته به نوع صحافی، ممکن است کمی کوچکتر و یا بزرگتر باشند.

سررسید ها بر اساس سایز :

سالنامه خشتی:

سالنامه ای که طول و عرض مساوی داشته باشد و شکل ظاهری آن مربع شکل باشد، سالنامه خشتی محسوب می شود. اینگونه سالنامه ها معمولا جزو سالنامه های اختصاصی هستند و شرکت هایی که ایده های خاص دارند، همچین سالنامه ای سفارش می دهند.

 از آنجایی که بابت شکل ظاهری این سر‌رسید، مقدار دور ریز کاغذ زیاد است، قیمت تمام شده آنها نیز بیشتر از سفارش های مشابه می باشد.

سالنامه-و-سر-رسید-خشتی

 

سالنامه رحلی و یا سلطانی:

به این نوع از تقویم ها، سالنامه مدیران نیز می گویند. اندازه اش به اندازه برگه آ4 است و هر کسی تمایل ندارد از این سایز استفاده کند اما برای هدیه بسیار مناسب است و افراد برای تبلیغات خود، سالنامه های اینچنینی را به شکل نفیس به رقبا و یا دوستان و شرکا اهدا می کنند.

همچنین از‌جمله سر‌رسید هایی است که به دلیل مصرف کاغذ در تعداد کم تولید می گردد.

سالنامه وزیری:

وزیری از کهن ترین قطع های قابل استفاده است که ابعادش 24 در 17 می باشد و اکثر کتاب های مدارس نیز در این ابعاد تولید می شوند. قطع پر طرفداری است و اصولا این سایز از سر‌رسید بعنوان سالنامه بین مردم طرفدار دارد.

سالنامه وزیری سررسید وزیری

سالنامه رقعی:

ابعاد سالنامه رقعی 5/14 در 21 است که با توجه به ابعادش در بین طرفداران، رقیب نوع وزیری به حساب می آید زیرا فضای مناسبی برای نوشتن دارد و به جهت قابل حمل بودن و خوش دستی، کاربرد های فراوانی دارد.

سالنامه-و-سر-رسید-رقعی

 

سالنامه پالتویی:

این سالنامه با ابعاد 10 در 17 اش یک تقویم مختصر و مفید برای جیب کت و پالتو است که فرد استفاده کننده می تواند نکاتی را به صورت تیتر وار داخل آن یادداشت کند. این مورد هدیه ای ارزان قیمت و اقتصادی محسوب می شود.

سالنامه اروپایی:

عرض آن نسبت به سالنامه رقعی اندکی کمتر است و طبیعتا جای نوشتن کمتری نیز دارد اما بخاطر ابعاد جمع و جورش، برای هدیه دادن مورد اقبال شرکت ها قرار گرفته است. ابعاد 5/12 در 21 اندازه ای است که به راحتی داخل کیف اداری جا می شود و روی میز نیز فضای غیر متعارفی اشغال نمی کند؛ پس می توان برای خریدن این سالنامه اندکی تامل کرد.

سالنامه اروپایی | سر رسید اروپایی 1401

 

سالنامه جیبی:

همانطور که از اسم این سالنامه پیداست با ابعاد 8 در 18 کاملا برای قرار گرفتن در جیب، طراحی شده. اگر قصد دارید تقویم کوچکی بین هدایای خود داشته باشید، سالنامه جیبی را در نظر داشته باشید.

 

سررسید بر اساس نوع صحافی:

برای تولید سالنامه نوع صحافی نیز اهمیت دارد. مثلا در صحافی ته دوخت، از دوخت و چسب استفاده می شود. در این نوع صحافی کاغذ های سر‌رسید، داخل دستگاه تاکن تا می شوند و توسط دستگاه دوخت می گردند و در مرحله پایانی به جهت محکم شدن برگه ها، نخ ها چسب کشی می شوند. این نوع صحافی مقاوم ترین صحافی است.

صحافی فنری نوع دیگری از انواع صحافی است که برگه های سالنامه از کنار به ترتیب پانچ می شوند و از داخل سوراخ ها، فنری رد می شود واضح است که در این نوع صحافی، ورق زدن سالنامه بسیار راحت تر است.

صحافی کلاسوری یک قفل در وسط جلد سر‌رسید ایجاد می شود و ورق های پانچ شده درون آن قرار می گیرند.

در صحافی گرم نیز برگه ها بعد از مرتب شدن، به وسیله چسب به هم وصل می شوند. این نوع سالنامه ها کمترین استحکام را دارند به همین دلیل برای سایز های کوچک مناسب تر هستند.

 

سررسید بر اساس فرم صحافی

فرم بندی سر‌رسید ها انواع گوناگونی دارد که با توجه به نوع سلیقه و بودجه مورد نظر شما تعیین می شود. اصطلاحا به این فرم بندی ها قطع نیز گفته می شود.

قطع سلطانی، قطع رحلی کوچک و بزرگ، قطع وزیری، قطع رقعی، قطع بیاضی، قطع جیبی، خشتی آکاردئونی و قطع جیبی پالتویی و اروپایی از انواع فرم های صحافی سر‌رسید هستند که در هنگام سفارش، به صورت جداگانه در مورد آنها به شما توضیح داده می شود.

 

انواع سالنامه و سررسید براساس تاریخ

در چنین سالنامه هایی طراحی صفحات، بر اساس سلیقه و نیاز مشتری انجام می شود. ممکن است روز شمار یا دو روز شمار و هفتگی یا ماهیانه باشد.

در سر‌رسید روز شمار، هر روز هفته در یک صفحه جدا نمایش داده می شود که بسیار مناسب نوشتن یادداشت های روزانه است. اما چنین سالنامه ای اندکی حجیم است و ممکن است حمل آن برای همه خوشایند نباشد. این نوع سر‌رسید، سالنامه (پنجشنبه و جمعه جدا) هم نام دارد.

 اما اگر در سر‌رسید فقط تاریخ روز های پنجشنبه و جمعه در یک صفحه لحاظ گردند، آن سالنامه، (پنجشنبه و جمعه باهم) نام می گیرد. اگر هر دو روز هفته در هر صفحه جای شوند، آن سالنامه را سالنامه دو روز شمار می گویند که روز های هر هفته در سه صفحه گنجانده می شوند و حجم سر‌رسیدتان را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

در سر‌رسید هفتگی، اطلاعات هر هفته در دو صفحه روبروی هم قرار می گیرند و در سر‌رسید ماهیانه، که جای خیلی کمی برای یادداشت های روزانه دارد، روزهای کل ماه در یک صفحه جا می گیرند و شما با یک نگاه می توانید اطلاعات کل ماه خود را مرور نمایید.

 

سررسید روز شمار

در سر‌رسید روز شمار، برای هر روز هفته یک صفحه در نظر گرفته شده است و شما فضای زیادی برای نوشتن داخل هر صفحه دارید.

 اگر چه تعداد کاغذ ها در این سر‌رسید زیاد است و ممکن است نسبت به انواع دیگر اندکی پر حجم تر و سنگین تر به نظر بیاید، اما می تواند آرشیو کاملی از نوشته های روزانه شما را در خود جای دهد.

 

سررسید روز شمار پنجشنبه و جمعه با هم

در این سر‌رسید، اگر چه هر روز هفته را در یک صفحه جدا می‌بینید، اما آخر هر‌هفته، روز‌های پنجشنبه و جمعه هر دو داخل یک صفحه با هم قرار می گیرند. همین امر باعث می شود تعداد صفحات اینگونه سر‌رسید ها نسبت به مدل قبل کمتر باشد و حجم آن نیز کاهش یابد.

 

سررسید دو روز شمار

سر‌رسید دو روز شمار بسیار محبوب دوستداران طبیعت است. البته صرفه اقتصادی این مدل روز‌شمار را نمی توان نادیده گرفت. در این طرح، هر دو روز هفته در یک صفحه گنجانده شده و کل یک هفته نیز در سه صفحه تمام می شود و سپس هفته بعدی شروع می گردد.

قطعا جای نوشتاری آن برای هر روز، نسبت به  مدل روز شمار کمتر است اما وزن سبکتری نسبت به سر‌رسید روزشمار دارد.

 

سررسید هفته شمار

داخل اینگونه سر رسید ها اطلاعات کل یک هفته را داخل یک صفحه قرار می دهند. اطلاعات تمام هفته نظیر تاریخ ها و مناسبت ها به طور خلاصه در آن گنجانده می شود و در حقیقت یک تقویم کامل است.

 

سررسید هفته در دو صفحه

چنین سر‌رسیدی اطلاعات بیشتری نسبت به نوع هفته شمار دارد زیرا هر سه روز را داخل یک صفحه قرار داده است اما همچنان در مقایسه با سالنامه دو روز شمار و روز شمار کم حجم‌تر و سبک‌تر و خلاصه تر است.

 

سررسید ماه شمار

اطلاعات هر ماه را در یک صفحه می‌بینید و می‌توانید اطلاعات کل ماه را در یک نگاه مرور کنید اما برای یادداشت نویسی گزینه مناسبی نیست.

برای کارایی بیشتر این سر‌رسید ها، در قسمت پایانی، چند برگه به عنوان صفحات یادداشت قرار می دهند که امکان یادداشت برداری نیز برای فرد استفاده کننده وجود داشته باشد.

 

جنس جلد سالنامه و سررسید 

جنس جلد هم از مواردی است که هم سلیقه شما و هم میزان بودجه شما در انتخاب آن دخیل می باشد. جلد ها جنس های متفاوتی دارند که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

چرم مصنوعی، جیر، جلد ترمو که مشابه چرم مصنوعی است فقط کمی از آن نازکتر می باشد، گالینگور، سلفونی و چرم طبیعی از انواع آنها هستند.

البته باید بدانید که حالت دور دوخت جلد، در چرم های مصنوعی و طبیعی و گاهی هم در جنس جیر به کار می رود 

 

سررسید چرم (طبیعی و مصنوعی) 

سر‌رسید هایی که جلد چرمی دارند به دلیل رسمی بودن‌شان، از پر‌طرفدار ترین سفارش ها هستند.

جلد چرمی به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد که نوع مصنوعی آن از تنوع رنگ و مدل بیشتری برخوردار است، قیمت آن پایین تر است و بیشتر هم در دسترس می باشد.

 چنین جلد هایی اگر هم طرح دور دوخت داشته باشند، زیبایی دو چندانی به دست می آورند. اصولا طرح دور دوخت را برای جلد های چرمی پیشنهاد می دهند.

سررسید ترمو

جلد ترمو برای سر‌رسید ها، نزدیکترین جنس به چرم مصنوعی است اما در مقایسه با آن، با دوام تر و با کیفیت تر است و اندکی هم نازک تر می باشد. جلد ترمو در مجاورت حرارت تیره رنگ می شود و بسیار مناسب ابزار های طراحی جلد است.

 

سررسید سلفونی (مات و براق)

برای سر‌رسید ها، جلد سلفونی طرفداران خاص خود را دارد و معمولا در سفارشاتی که تعداد زیادی خروجی دارند، از جلد سلفونی استفاده شده است.

بسیار مستحکم و ضد آب است زیرا طرحی که قرار است روی جلد قرار گیرد، روی کاغذ گلاسه چاپ می‌گردد و سپس یک لایه سلفونی روی آن قرار می گیرد. همین لایه سلفونی جلوی بسیاری از صدمات را می گیرد.

سر رسید سلفونی مات و براق

 

سررسید ارگانایزر

همان سر‌رسید کلاسوری می باشد که روی صفحات سررسید، تعدادی سوراخ محدود پانچ می کنند و از میله های کلاسور رد می کنند.

 ویژگی این سر‌رسید در استفاده مجدد آن است، زیرا زمانی که برگه های کلاسور استفاده شوند و سال، پایان یابد، برگه های جدیدی می توان داخل آن قرار داد. این طرح برای شرکت هایی که به دنبال اثر طولانی مدت تبلیغشان هستند، بسیار مناسب است.

سررسید ارگانایزر

 

سررسید گالینگور:

جنس گالینگور، رنگ ها و طرح های متفاوتی دارد و با انواع چسب ها نیز سازگار است. توجه داشته باشید که گالینگور از ترمو و چرم مصنوعی نازکتر است به همین دلیل در برابر آسیب دیدگی حساس تر است و در مواقع باز و بسته کردن سالنامه باید احتیاط کنید تا پارگی ایجاد نشود.

کاغذ سالنامه و سررسید

انواع کاغذ با کیفیت ها و ضخامت های مختلف برای استفاده در سالنامه وجود دارند.
کاغذ تحریر سفید و کرم و کاغذ گلاسه پر طرفدار ترین ها هستند، هرچند که کاغذ گلاسه، بیشتر برای هدیه دادن در سر‌رسید ها استفاده می شود و کمتر کاربرد نوشتاری دارد.
یک نوع کاغذ هم به نام کاغذ کارتی وجود دارد که اگر با خودکار روی آنها بنویسیم، جوهر خودکار پخش نمی شود و کاملا مناسب سر‌رسید هایی است که قرار است برای مصارف دم دستی استفاده شود.

کاغذ کرم:

به دلیل اینکه قبل از تولید سر‌‌رسید ها برای صحافی های قرآنی به کار‌برده میشد، به آن کاغذ قرآنی هم می گویند. مغزی کرم رنگ دارد و پر طرفدار ترین کاغذ برای سر‌رسید اروپایی است. این کاغذ انعکاس نور کمی دارد و نوشتن را راحت تر می کند همچنین سر‌رسید را شکیل تر و زیبا تر نشان می دهد.

کاغذ سفید:

این نوع کاغذ، رایج ترین کاغذی است که برای سر‌رسید ها استفاده می گردد. حالت کلاسیک دارد و به دلیل فراوانی زیادی که دارد، بسیار هم در چاپ سر‌رسید ها استفاده می شود.

قطعات سررسید 

قطع در واقع همان اندازه سر‌رسید است. قطعات سر‌رسید، هر کدام با توجه به نوع صحافی اش نام خاصی دارد. بعضی از قطع ها مناسب هدیه دادن و تبلیغات است و بعضی دیگر مناسب برای نوشتن مطالب روزمره یعنی می‌توان گفت برای تقویم روزانه سفارش داده می شود.
در‌مورد قطع های سالنامه، در ادامه توضیحات بیشتری خواهیم داشت.

 

سالنامه اختصاصی چیست؟

در سالنامه اختصاصی تمامی موارد و المان هایی که یک سر‌رسید دارد کاملا با توجه به سلیقه و معیار های مورد نظر مشتری طراحی و ساخته می شود.
از نوع کاغذ، نوع صحافی و متریال مورد استفاده در جلد سالنامه گرفته تا طراحی صفحات سر‌رسید و قید کردن تاریخ ها و مناسبت هایی که برای سازمان سفارش دهنده اهمیت دارد.
کاملا واضح است که یک سالنامه اختصاصی برای هدیه دادن و تبلیغات استفاده می شود و سفارش دهنده وسواس زیادی نیز روی تک تک موارد سالنامه دارد و طبیعتا قیمت تمام شده اینگونه سر‌رسید ها هم نسبت به نمونه های معمولی بیشتر است.

 

روش های مختلف اختصاصی کردن سررسید

شرکت های مختلف با چاپ لوگوی خود روی جلد سالنامه و یا نوشتن نام و شعار مخصوص خود در تمامی صفحات سر‌رسید، سعی در اختصاصی کردن سر‌رسید اهدایی خود دارند.
گاهی نیز در این راه خلاقیت هایی نشان می دهند مثلا از تصاویر خاص یا موتون خاص در صفحات مختلف سالنامه استفاده می کنند و به روش های مختلف نام و لوگوی خود را روی جلد، حک می کنند.
ناگفته نماند طراحی و تولید همچین سر‌رسید هایی شامل هزینه های زیادتری نیز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
برای دریافت کاتالوگ و لیست قیمت انواع هدایای تنها کافیست با ما در ارتباط باشید.❤️ هدایای تبلیغاتی درنا گیفت❤️
? سلام؛ چطور میتونم کمک کنم؟
این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه بهتری از مرور را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.